Tvorba zpětných odkazů zůstává i nadále efektivní SEO strategií k dosažení lepších výsledků vyhledávání. Není ale zpětný odkaz jako zpětný odkaz. Několik málo vysoce kvalitních odkazů může vašemu webu prospět více, než desítky méně kvalitních, ne-li přímo spamových odkazů.
SEO a tři druhy odkazů
Nízkokvalitní odkazy jsou v podstatě spam – jde o nepřirozené odkazy vytvořené tak, aby se „obehrál“ systém a málokdy mají dlouhodobý pozitivní účinek. Spíše naopak.
Odkazy střední kvality nabízejí určitou hodnotu a vašim stránkám mohou prospět, ale pravděpodobně jim chybí alespoň jeden díl z velké trojice, která dělá skutečně kvalitní odkaz.
Touto trojicí je
- Přirozenost
- Autorita
- Relevance
Pojďme se podívat, co přesně to u zpětného odkazu znamená.
Přirozenost
Přirozený odkaz vzniká tehdy, když se na vaši stránku rozhodne majitel daného webu sám od sebe odkazovat proto, že má pocit, že na ni jeho čtenáři najdou užitečné informace, služby či produkty. Ne proto, že mu za odkaz zkrátka zaplatíte. (Samozřejmě že u linkbuildingu je tato hranice někdy sporná a i placený odkaz může být kvalitním a působit přirozeně – pokud se tím, že je odkaz zaplacený, ještě nechlubíte).
U nepřirozených odkazů je váš cíl oklamat vyhledávače často zřejmý a průhledný (linkfarmy, spamování). Přežeňte to s nimi a vaše stránka se ve výsledcích propadne, nebo z nich přinejhorším zmizí zcela.
Autorita
Vedle přirozenosti je autorita dalším podstatným atributem kvalitního zpětného odkazu. Ačkoliv dnes používá i další kritéria, Google se dodnes v určité míře při určování řídí takzvaným PageRankem.
Filosofie PageRanku je prostá: Čím více kvalitních odkazů na určitou stránku směřuje, tím větší „autoritu“ tato stránka má. Vychází se přitom z předpokladu, že na stránky, které mají co nabídnout, povede zákonitě vyšší počet odkazů. A naopak – pokud povedou z těchto stránek odkazy na jiné weby, budou tyto odkazy považovány za hodnotnější. Tento systém našel své využití nejen u vyhledávačů.
Dříve šlo PageRank u každé stránky dokonce zobrazit, s postupem času tuto funkci ale Google skryl a zároveň se jí u vyhodnocování kvality stránek přestal řídit tak striktně. Důvod byl prostý – pouhé množství odkazů jako metrika kvality stránky by otevřela dveře bezmeznému spamování.
Relevance
Třetím klíčovým prvkem kvalitního odkazu je jeho relevance. Co to znamená? Vyhledávače se podobným způsobem jako o autoritu stránky, z níž na tu vaši vede odkaz, zajímají i o to, nakolik se k vám „hodí“.
Uveďme příklad.
Provozujete tělocvičnu či fitness centrum a připravujete amatéry na maraton? Všiml si vás některý známý bloger, který se normálně zaměřuje kupříkladu na cestování, ale chtěl by si maraton zaběhnout?
Dejme tomu, že u vás tento bloger začne trénovat na maraton a o své zkušenosti se rozhodne ve svém blogu popsat, přičemž na vás ani neopomene odkázat. Takový odkaz je skvělý – pochází z renomovaného blogu s vysokou autoritou a zároveň je přirozený.
Jelikož se ale tento bloger věnuje převážně cestování, není jeho odkaz příliš relevantní – tematicky vaše obory příliš nesouvisí. Daleko relevantnější by byl ve vašem případě odkaz kupříkladu z oficiálních stránek maratonové asociace.
Snad vás tento článek alespoň v hrubých obrysech uvedl do problematiky zpětných odkazů a toho, co je činí hodnotnými!