Zřejmě není pochyb o tom, že je internetový prodej elektro zboží zcela běžnou záležitostí. A to už velmi dlouhou dobu. Dávno pryč jsou časy, kdy člověk musel pro každou maličkost vážit cestu do kamenného obchodu. Dnes, když potřebujete v podstatě cokoliv, od obyčejné prodlužovačky do dílny, přes elektrický teploměr nebo LED lampičku, až po televizní anténu nebo rovnou nový televizor, jednoduše se posadíte k počítači nebo vezmete do ruky chytrý mobil a začnete nakupovat. Že tak činí stále více z nás, asi nikoho nepřekvapí a dokazuje to setrvale rostoucí objem takovýchto „online“ nákupů. Je však zároveň faktem, že zdaleka ne každý, kdo se rozhodne na internetu nějaké zboží z kategorie „elektro“ pořídit, ví jak na to. Někteří lidé zkrátka příliš netuší, jak postupovat, aby se z podobného nakupování nestala tak trochu „noční můra“.

A právě takovým zákazníkům, kteří mají obavy, že by snad mohli šlápnout vedle, jsou určeny následující řádky. Patříte k nim také? Udělejte si tři minuty času a čtěte!

Prodeje elektro zboží přes internet výrazně stouply

Z dostupných statistik vyplývá, že prodeje elektro zboží přes internet jdou setrvale nahoru. V posledních dvou letech vzrostly dokonce velmi výrazně. Je zřejmé, že podobně jako u dalšího sortimentu na tom mají svůj podíl opatření proti šíření covidu, jejichž součástí bylo i zavírání kamenných provozoven. K „online“ nákupům se proto odhodlala i řada lidí, kteří se jim dříve z nejrůznějších důvodů vyhýbali. Mnoho zavedených e-shopů zaznamenalo citelný růst tržeb, který se nezřídka pohyboval ve vyšších desítkách procent. A svou šanci vycítili také další obchodníci, kteří začali budovat řadu nových e-shopů. Skvěle na odbyt šel téměř veškerý sortiment. Oblečení, elektronika, sportovní náčiní a dokonce i potraviny, které se jako jeden z mála druhů zboží daly ještě nakupovat i v kamenných prodejnách. S rostoucím „provozem“ v internetových obchodech však stouplo také riziko nejrůznějších nedorozumění a někdy bohužel i podvodů. K takovým problémům přitom nejčastěji dochází kvůli nezkušenosti a často také vlivem nepozornosti nakupujících. Mnohdy zcela zbytečně!

Celé řadě komplikací se dá totiž velmi snadno předejít. Ptáte se jak?

Když nejsem odborník, poradím se

Odjakživa platí, že když něčemu nerozumím, poradím se. Než udělat chybu, je zpravidla lepší požádat o pomoc někoho, kdo si ví rady. V případě nákupu elektro zboží to jistě platí dvojnásob. Pravděpodobnost, že se člověk dokonale vyzná v celém sortimentu, který je v e-shopech k dispozici, není příliš velká. Nebo snad rozumíte stejně dobře ledničkám i kávovarům, LED svítilnám i bezdrátovým zvonkům, napájecím kabelům nebo třeba bezpečnostním kamerám? Asi ne. Ale to ještě neznamená, že si cokoliv z toho nemůžete na internetu bez obav pořídit. Stačí si jen opatřit ty správné informace. A kde je hledat? Článků, které začínají slovním spojením „jak vybrat“, je všude více než dost. Jak vybrat nejlepší pračku? Jak vybrat LED žárovky? Jak vybrat kvalitní digestoř? A tak by se dalo dlouho pokračovat. Stejně tak textů pojednávajících o tom, jaké výrobky jsou právě trendy a které produkty je možné zcela objektivně považovat za nejlepší, najdete na internetu spousty.

Nejprve si tedy vždy důkladně prostudujte vše, co by se vám mohlo hodit a teprve potom nakupujte! Výrazně tím snížíte riziko, že takzvaně sáhnete vedle!

Jak poznáte solidní e-shop?

Při nákupech „na síti“ samozřejmě nejde pouze o to umět si vybrat zboží, které nám bude co nejlépe vyhovovat. Stejně důležité je také to, od koho nakupujeme. Faktem ale je, že poznat solidního prodejce nemusí být vždy snadné. Přesto existují věci, které jsou pro seriózní e-shop charakteristické a měli byste si je proto předem ověřit. Jde například o toto:

  • Kontakty, které fungují – by měly být samozřejmostí. Neváhejte si třeba pod záminkou nějakého dotazu ověřit dostupnost uvedeného telefonu nebo funkčnost e-mailu či kontaktního formuláře!
  • Možnost vybrat si způsob platby – je velmi dobrým vodítkem. Obchodu, který vyžaduje pouze platbu předem a neumožní vám zboží uhradit tzv. na dobírku, se raději vyhněte!
  • Vstřícné obchodní podmínky – vám mohou také hodně napovědět. Chystáte-li se utratit větší obnos, raději je pečlivě pročtěte. Může se vám to vyplatit! Jde například o detaily týkající se případné reklamace a možnosti vrácení nevyhovujícího zboží!

Maximální komfort

„Online“ nákupy jsou už dlouho běžnou součástí života širokých vrstev tuzemské populace. Logicky jsou to zejména mladší lidé, kteří „na síti“ vyrostli a v e-shopech jsou jako doma. A přestože se někteří internetoví obchodníci obávají, že je kvůli aktuální vlně zdražování čeká výrazný odliv zákazníků, většina ekonomů se domnívá, že to tak dramatické nebude. Navíc tvrdí, že dojde-li přece jen k citelnějšímu propadu tržeb některých e-shopů“, půjde pouze o krátkodobý jev. Internetové nákupy jsou totiž pro mnohé z nás až příliš přitažlivé a v řadě případů si bez nich svůj běžný den ani nedovedeme představit. Možnost během krátké chvíle „navštívit“ hned několik různých obchodů, přitom vybírat z nepřeberného množství výrobků a navíc nemuset vytáhnout paty z domu je zkrátka lákavá. Co víc si přát? Je to prostě maximální komfort! Chce to ale pokaždé vzít rozum do hrsti, aby člověk neudělal zbytečnou a navíc třeba i docela drahou chybu!

A jak to máte vy? Jste v nejrůznějších e-shopech jako doma nebo na internetu nakupujete pouze výjimečně?

Jana Černíková

Back to Top